onsdag 4. januar 2012

Innrømmelse som sitter ganske langt inne!!

I dag gikk jeg på vekta for første gang på flere måneder. Det var ikke oppløftende!! Jeg har gått opp 5 kg!!! Helvete heller!! Bare fordi jeg ikke har tatt meg tid til å planlegge måltidene mine, og latt meg stresse med...

Måltidene i dag derimot har gått veldig bra. Har hatt veldig lyst på is med sjokoladesaus i dag, men har klart å styre unna. - Merkelig det der, hvor mye mer lyst man har på usunne ting når man ikke er helt i form!

Har fått et par spørsmål om hva jeg spiser i løpet av en dag. Jeg spurte tilbake om de lurte på jeg jeg egentlig spiste, eller hva jeg burde spise :)
Ideelt burde jeg ha en spiserytme som denne:

  • Frokost: 1 brødskive med pålegg
  • Mellommåltid: 1 frukt og 1 yoghurt (jeg spiser Youplait sin Dobbelt-0)
  • Lunsj: 2 brødskiver med pålegg og en liten bolle salat
  • Mellommåltid: 2 knekkebrød/1 brødskive med pålegg
  • Middag: Alt mulig, men jeg tenker "tallerkenmodellen". Dvs en halv tallerken med grønnsaker, en normal/to små poteter, evt litt ris eller pasta og så litt kjøtt/fisk/kylling. Er jeg mer sulten etter èn porsjon, forsyner jeg meg med mer grønnsaker
  • Kveldsmat. 2 knekkebrød/1 brødskive med pålegg
Jeg forsøker å begrense fett-inntaket, fordi fett inneholder over dobbelt så mange kalorier som både karbohydrater og proteiner.

Jeg har ikke vært spesielt glad i fisk før, og jeg vet hvorfor: man blir dritlei av å spise kokt fisk med kokte poteter og kokte gulrøtter. Det er pokkern så kjedelig i lengden! Annen sjømat er jeg veldig glad i, men den kokte fisken, kokte potetene og de kokte gulrøttene kan du få billig av meg altså...
I dag har vi hatt kokt torsk til middag. Møtte en dame på butikken som ga meg et tips om stekte grønnsaker ved siden av. Så da gikk jeg hjem og stekte aspargesbønner og kinakål i mye hvitløk! Det var ufattelig godt til!

Trening og bevegelsesbiten tror jeg at vi hopper glatt over i dag. Hodet verker, og jeg begynner å bli tett i nesa. - jeg tror jeg har blitt utstyrt med litt mannehormoner, for jeg synes egentlig ganske synd på meg selv.
Tror jeg holder meg til hverdagsaktiviteter i dag også, som feks klesvask, -opphenging og -bretting. Har laget meg et walk-in-closet med plass til å tørke tøy også. Da slipper jeg å tørke klær i stua - me like!

Gro Anita

1 kommentar:

  1. Hei der
    Jeg synes du har en fin plan over maten din, men jeg synes du spiser litt lite...
    Jeg har selv holdt på i 8 mnd og har ikke lagt på meg i jula, men jeg spiser litt mer.
    Frokost 2 brødskiver (skjært i butikken) med magert pålegg eller makrell i tomat. Toppet med salat, tomat, agurk, løk
    Lunsj: Stor salat med tunfisk, skinke eller kylling. En brødskive rugbrød og kanskje ett egg. Litt olivenolje, balsamico dressing (idun) eller pestodressing (idun).
    Mellom måltid: 1 brødskive med pålegg, youghurt (dobbel 0) eller frukt (samme som deg).
    Middag: Samme som deg (ca 150 gr kjøtt/fisk, 100 gr potet, ris eller pasta og 200/250 gr grønnsaker).
    Kveldsmat: Samme som frokost eller youghurt med havrefras og frukt.

    Jeg supplerer også med frukt mellom frokost og lunsj om det går for lang tid.

    Når det gjelder fisk spiser vi mye laks selv om den er fetere enn torsken. Jeg ovnsteker den med det krydder/urter jeg har i skapet. Jeg bruker også ofte salat til fisken for å erstatte gulrøttene. Og så lager jeg en enkel dressing av lett rømme og urter/hvitløk. Det er veldig godt til fisken/salaten.

    Du er super flink.

    Monica

    SvarSlett