mandag 8. august 2011

Vi - fremtidens eldre - på gamlehjem??

I dag har jeg vært og besøkt bestemor igjen. Da jeg kom satt hun og noen av de andre på stua og hadde nettopp spist frokost. Vi kom i snakk alle sammen, og de fortalte hvor fornøyd de var med å være der. De ble godt ivaretatt og pleierne var hyggelige. Og han ene som satt der hadde til og med fått litt rømmekolle med dia-sukker på til frokost!!
Da begynte jeg å tenke litt. Hva kommer jeg og min generasjon til å kreve og være fornøyd med når vi kommer på sjukeheimen?? Vi kommer vel til å kreve hvert vårt rom med tv med alle kanaler, trådløs internettilkobling og pc-skjerm! Og hvis vi får stekt fisk eller kjøttkaker til middag, kommer vi vel til å rynke på nesa og forlange taco og sushi??
De gamle nå i dag får dusje seg en gang i uka og er fornøyd med det. Jeg kan ikke tenke meg å bare få dusja meg en gang i uka - jeg vil helst dusje hver dag...
Men - jeg må rette all honnør til de som jobber med de eldre i dag. Ihvertfall her hvor jeg befinner meg nå. De gjør en kjempeinnsats!
De er blide og hyggelige og gjør sitt ytterste for at pasienter og pårørende skal ha det bra.
Det er kanskje ikke så vanskelig når du arbeider med folk som er veldig fornøyd med ganske lite??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar